top of page

תרגילים לדוגמא - ®️Lego®️ Serious play

מה כוח העל שלכם? כוח העל של LEGO Serious Play מורכב מ-2 חלקים: 1. היכולת לערער על מבני ידע קיימים : לכולנו יש המון הנחות מגבילות. אנחנו פוגשים את ההנחות האלה עוד לפני שבכלל ניסינו וזה מסרס. ההנחות האלו מגיעות ממבני ידע שאנחנו מייצרים בראשינו עוד מילדותינו: גדול זה חזק, גבוה זה גדול ועוד. כשאנחנו משחקים ברצינות בלגו ונותנים ליידים להוביל, מבני הידע האלה מתערערים, כי פתאום החומריות של לבני הלגו, מספרת סיפור אחר מזה שבנינו בעבר והרבה מהאמונות המגבילות הופכות ללא רלוונטיות יותר. 2. היכולת לבנות ידע חדש: כאשר אנו עוסקים בבניית דבר חיצוני לעצמינו, כמו טירת חול, תוכנת מחשב או ספר אנחנו בונים בו זמנית ידע במוח. הידע החדש הזה, שמשתחרר מקצות האצבעות, מאפשר לבנות דברים מתוחכמים עוד יותר, מה שמניב עוד יותר ידע, וכן הלאה, במעגל המחזק את עצמו כדי להמחיש, כתבנו לכם שני תרגילים לדוגמא ב-Lego Serious play שאתם יכולים לנסות. זכרו לתת לאצבעות להוביל אותנו ולא לתכנן מה אנחנו בונים, אלא להתחיל לחבר לבנה ללבנה כמו בזרם תודעה. המגדל הכי טוב בעולם: המגדל משמש לעתים קרובות כתרגיל פתיחה בסדנאות LEGO Serious Play ונועד "לחמם את האצבעות". לתרגיל כמה רמות של מורכבות וכל ואתם מוזמנים לעצור ברמה שנוח לכם:

לכל אחת ואחד הגדרה אחרת למהו מגדל
המגדל- תרגיל חימום לקצות האצבעות ב- LSP

רמה 1,(כ-4 דק'): בנו מגדל איזה מגדל? את המגדל שלכם. זה לא משנה אם הוא גבוה, רחב, יציב או לא. הוא יכול לספר סיפור, יכולה להיות משמעות לצבעים, יכולים להיות בו אנשים. תנו לידים להוביל. רמה 2,(כ-1 דק'): הוסיפו 5 לבנים למגדל, כך שיהיה מאוד יציב רמה 3, (כ-1.5דק'): ממגדל לרעיון החסירו/הוסיפו, פרקו/הרכיבו את המגדל, כך שייצג יום אידאלי בחיים, החבר/ה המושלמ/ת, המנהל/ת הכי גרוע/ה בעולם ועוד. במגדל הלגו הפשוט שבנינו, אנחנו גם בונים את המשמעויות האישיות שלנו וידע. אם נעשה את התרגיל בקבוצה, נוכל לראות שלכל אחד יש מגדל שונה ותפיסה שונה של מגדל. כאשר נספר על המגדל שבנינו, פתאום נתחיל לראות אותו בצורה קצת אחרת, מה היה חשוב לנו ומה פחות. זוהי דרך קלילה לשתף במחשבות ולעודד הקשבה. ברווז: תרגיל נפלא לחימום מנועים ולעידוד חשיבה יצירתית. כל מה שאתם צריכים זה 6-8 לבני לגו מגוונות ככל הניתן. רמה 1, (כ-3 דק'): השתמשו ב-7 לבני לגו או פחות ובנו ברווז. האם בניתם ברווז מזוהה? האם זה רעיון של ברווז? האם הוא צהוב? האם יש לבנה שמסמלת מקור? אם אתם בקבוצה, ערכו סבב שיתוף קצר והסבירו לקבוצה את התכונות והפונקציות של הברווז שלכם. רמה 2, (כ-3 דק'): כמה ברווזים אתם יכולים לבנות? עכשיו, אחרי שבניתם ברווז אחד , נצלו את 3 הדק' הבאות ונסו לראות כמה ברווזים שונים אתם יכולים לייצר מאותן 7 לבנים. כל שינוי נחשב. האם יש ברווז אחד שאהבתם במיוחד? מדוע? האם הרגשתם שאתם יכולים להמשיך ולייצר ברווזים חדשים לנצח? האם הרגשתם לחץ לבצע? האם "התאהבתם" בברווז הראשון ולא הייתם מוכנים לשנות בו כלום?

אינסוף ברווזים שנוצרים מהתנסות בלתי פוסקת
עידוד לחשיבה יצירתית

תרגיל הברווז יכול להוות דרך מהנה ומרתקת לקדם עבודת צוות, יצירתיות וכישורי פתרון בעיות במסגרת קבוצתית. ניתן להתאים אותו למגוון רחב של הקשרים עסקיים חינוכיים ומשמש לעתים קרובות כנקודת מוצא לסדנאות ופעילויות מעמיקות יותר של רעיונאות, לשיבה יצירתית ופיתוח מוצרים.


bottom of page