top of page

"כן וגם...": מקרה בוחן - מה בין מיינדסט פתוח לכישורי ניהול

אנחנו רוצות לשתף אתכם בסדנת ®LEGO® Serious Play מרתקת של הרכבה למחשבה שערכנו לסטודנטים (מתואר ראשון ועד דוקטורט) מהטכניון. הסדנה הועברה במסגרת HUB-T: האב הטכניון ליזמות וחדשנות, כחלק מסדרת סדנאות העוסקות בפיתוח כישורים רכים, הפתוחות לכלל הסטודנטים בטכניון.

בסדנה באנו לבדוק את החשיבות של אימוץ גמישות מחשבתית, הכלת רעיונות ושחרור היצירתיות. גילינו ביחד את הכוח המדהים של אימוץ מיינדסט פתוח המעודד חדשנות, שיתוף פעולה וחשיבה מחוץ לקופסה. סדנאות ®LEGO® Serious Play עוזרות לטפח תקשורת יעילה, עבודת צוות ומנהיגות חדשנית, מה שמוביל למודעות עצמית מוגברת ויכולת הסתגלות בניווט אתגרים. בסדנה המשתתפים מממשים יכולות אלה כחלק ממשחק התפקידים סביב הסיפור האישי והקבוצתי שהם בונים ומספרים. לכן כל כך שמחנו כשה HUB-T פנו הזמינו את הרכבה למחשבה להעביר סדנה לסטודנטים של הטכניון.


כישורים רכים, אינם קשורים ישירות למקצוע או לתפקיד מסוים, הם כאלו שניתן למנף ולהפגין במגוון כיוונים. מדובר בכישורים אישיים- של האדם עצמו העשויים לשמש אותו בכל מיני סיטואציות ותפקידים בקריירה. כמו היכולת לשתף פעולה, לעבוד בעבודת צוות, להפגין אמפתיה, ליצור מערכות יחסים עם קולגות ועם לקוחות, לתקשר ולהקשיב. כישורים רכים נוספים קשורים לרמה המקצועית- ניהול זמן, אתיקה מקצועית, מוטיבציה גבוהה, יכולת הנעה עצמית, יכולות ארגוניות ויכולת התמודדות במצבי לחץ.


קהל היעד: בסדנה השתתפו 22 סטודנטים ממחלקות שונות, רובם ללא היכרות מוקדמת זה עם זה. הסטודנטים התחלקו לשתי קבוצות ויצאנו לדרך!


מטרת הסדנה: בתור מנהלים לעתיד, היה לנו חשוב ללמד את הסטודנטים על ערכו של מיינדסט פתוח, כזה שמאפשר גיוון בדעות ורעיונות ולא מגביל מחשבות ואנשים. מיינדסט פתוח יאפשר להם בעתיד לעוף גבוה עם העובדים שלהם ולייצר חדשנות בקלות גדולה יותר.


מהלך הסדנה: סדנאות lego serious play מורכבות מ-4 שלבים עיקריים:

  1. שאלה מעוררות מחשבה

  2. בניית התשובה בלגו

  3. משתפים את הקבוצה במודל שנבנה שיתוף המודל שנבנה עם חברי הקבוצה

  4. שואלים שאלות כדי לחקור ולהבין את המשמעות מאחורי המודל

תרגילי חימום: את הסדנה פתחנו בתרגילים לחימום האצבעות כדי ליצור נקודת פתיחה משותפת ללא תלות בהיכרות עם לגו. רצינו לעורר את חדוות הבניה בתרגילים פשוטים ולהקנות את היכולת לטעון את הלבנים בסיפור אישי המטרה הייתה להבהיר את כללי המשחק ולהראות את השוני בסדנאות מבניה "קלאסית" בלגו לפי חוברת הוראות מובנת.

בנו מגדל: לכל אחד מאיתנו יש מגדל שונה והדגשים שונים, מחשבה אחרת עוברת במוחו של כל אחד ומנחה אותו בבניה, כאשר השורה התחתונה היא- אם אתה אומר שזה מגדל, אז זהו מגדל. כצפוי התקבלו מגדלים שונים ששיקפו את מה שהנחה כל אחד ואחת בבניה.

טענו את המגדל במשמעות: בחלקו השני של התרגיל, ביקשנו לערוך שינוי במגדל, על יד בהוספה או הפחתה של לבנים, כך שהמגדל ייצג יום אידיאלי בחיי כל אחד ואחת. יום שאנחנו שואפים אליו. איזה תמהיל דברים בין עבודה/ לימודים/ משפחה/ פנאי ממלא אותנו ואיך אנחנו מוצאים את המקומות או הדברים להתפנק מהם.

כן וגם:

החלק השני של הסדנה התחיל בהיכרות עם המושגים של מיינדסט פתוח וסגור. מיינדסט פתוח כרוך בקבלת רעיונות ובנייה עליהם בשיתוף פעולה, תוך שימוש בעקרון "כן, וגם...". לעומת זאת, מיינדסט סגור ("לא", "כן, אבל…") מביא לשלילת רעיונות והגבלת אפשרויות. לא היא נקודה בסוף משפט קצר מאוד. היום יום שלנו מושפע הרבה פעמים, מהמיינדסט איתו אנחנו והסובבים אותנו מגיעים. לא פעם אנחנו נתקלים במיינדסט סגור. כזה שמשחרר את ה"לא" מהר מדי כתגובה לרעיון או הצעה שאנחנו מעלים. כשאנחנו מדברים ב-"כן וגם..." נפתח דיון הדדי, ללא ביטול ורעיונות מתפתחים מהר יותר, התוצאות יהיו מגוונות יותר ולא תמיד צפויות.

הסטודנטים התחלקו לשתי קבוצות ועל כל קבוצה היה לבנות מודל משותף (בשונה מסדנאות אחרות בהן אנחנו נתחיל תמיד ממודל אישי)

בניית מלון החלומות : כדי לחקור את הלכי החשיבה המנוגדים, ביקשנו מהסטודנטים לבנות ביחד מודל משותף של המלון המופלא ביותר. בתורות, כל מששתפ/ת, הוסיפ/ה לבנה המייצגת רעיון למבנה המתפתח עם העיקרון המנחה של "כן, וגם...". גישה זו דרשה מהמשתתפים לקבל ולהרחיב את הרעיונות של חבריהם, תוך עידוד החלפת מחשבות פתוחה ופתרונות דמיוניים.

כל מחשבה ורעיון, מופרך ככל שיהיו- הולך! לא מדברים ומתכננים מה לבנות, אלא פשוט מתחילים, נותנים לעשייה להוביל את התהליך. הבניה נעשתה לפי סדר הישיבה, ובסבב הראשון, אפשרנו לסטודנטים גם להשתמש בחלקים ממודל ה"יום אידיאלי" שבנו בסיבוב הקודם.

במהלך הסדנה, המשתתפים אימצו את הלך הרוח הפתוח והפגינו נכונות לקבל ולהתבסס על רעיונות של אחרים. גישה זו טיפחה סביבה שיתופית, שבה המשתתפים מינפו את הידע הקולקטיבי והיצירתיות של הקבוצה כדי לבנות בית מלון חלומי. הלך הרוח הפתוח אפשר זרימה חופשית של רעיונות, שהוביל לעיצובים חדשניים ופתרונות בלתי צפויים.

לבנה אחר לבנה המלון החל להיבנות ויחד איתו נבנתה ההבנה של מה היא הקשבה אמיתית. כבר מהסיבוב השני הרעיונות שהצטרפו ללוח המשותף החלו להגיב אחד לשני. רעיון של אחת מחברות הצוות הביא לתגובה ופיתוח מצד שאר חברי הקבוצה. סיפור משותף החל להיבנות, כשלצידו המשתתפים מתמודדים עם האתגר בלהכיל רעיונות חדשים , גם במחיר סטייה מהדרך שהם הטוו לעצמם בראש.

מהצד שלנו, ההנחיה היחידה הייתה: לא לומר "לא": כל לבנה שנגעה בלוח נשארה שם ואסור היה להזיז אותה אלה רק (כן וגם…) לעבוד איתה.


דוגמא לחשיבה קבוצתית מפרה, הייתה כאשר אחת המשתתפות הוסיפה לבנה ללוח שמסמלת גינה מפוארת עם עצים נדירים והמשתתף הבא, אמר "כן וגם…" והוסיף ללוח לבנה המסמלת מערך הפקת אנרגיה מהעצים והשמש בגינה האמון על אספקת החשמל (גם אם חלקית) למלון והופך אותו למלון אקולוגי.


פרזנטציה: לאחר בניית מלון החלומות, כל צוות התכונן לפרזנטציה מול כל הקבוצה. הם התחילו מלעבור על חלקי המודל ולדייק מול כל חבר/ת צוות מה כל אחד ואחת הוסיפו למלון ומה הייתה כוונתם. כך, עד שהיה ברור כי לכל משתתפ/ת הייתה תרומה למודל והרעיון שתכננו בא לידי ביטוי. ביחד הוחלט איך להציג את המלון שיצרו, מי מדבר ואיזה סיפור הם מספרים.

הפרזנטציות היו מרתקות: ממלון יוקרה רדוף רוחות שמשמר את עושרו על ידי טכנולוגיה חדשנית של אנרגיה ברת קיימא, מיחזור וייצור דשן שיכול להידחס ליהלום, ועד מלון ריאליטי בו כל מי שעובר בשעריו משתתף בתוכנית ריאליטי מ-ט-ו-ר-פ-ת בה מי שמצליחים להתגבר על המכשולים בדרך זוכים באירוח מפנק ללא הגבלת זמן ועושר אינסופי.

דיון: במהלך הדיון שאלנו 3 שאלו עיקריות:

  1. איך היה לעבוד במיינדסט פתוח? הסטודנטים שיתפו שראו איך הקשבה אמיתית והנכונות לשנות את התכנון המקורי לא רק שיפרו את שיתוף הפעולה, אלא גם עודדו תחושת ביטחון, ומרחב בו התרומות של כולם הוערכו ונבנו. לצד זאת הייתה גם הסכמה רחבה שזה בהחלט מאתגר להיות בהקשבה מתמדת, לעקוב אחר הנעשה ולהגיב בזמן אמת לרעיונות הנבנים על הלוח.

  2. האם הפרויקט היה מתקיים במיינדסט סגור יותר? התשובות היו מאוד מגוונות. המסקנה העיקרית הייתה שהיה לוקח הרבה יותר זמן, מגוון הרעיונות היה דל, היה קשה יותר לבחון אותם ובסופו של תהליך היו מגיעים לתוצאה חדשנית פחות. לצד זה דובר גם על כך שהיה יותר סדר ותכנון, שהיו מתחילים בשלב תכנוני וממנו בוחרים במה להתמקד,בודקים היתכנות ורק אז מגיעים לתוצאה.

  3. האם המלון שלהם או רעיונות מרכזיים ממנו ברי היתכנות? התשובה הייתה חד משמעית כן­. לדברי הסטודנטים לגמרי ניתן לפתח את המלונות האלו, אולי באדפטציה מסוימת למגבלות המציאות, אבל חד משמעית כן!

ערך מוביל: לסיום וסיכום הסדנה נתנו לסטודנטים לבנות עוד מודל מהיר אחד, של משהו חדש שהם למדו בסדנה וילווה אותם הלאה, לתפקידי הניהול השונים אותם יאיישו. לאחר מכן, המשתתפים קיבלו 3 מדבקות ויכלו לעבור על גלריית הערכים ולהצביע לאלה שהרגישו להם הכי רלוונטים לתפקיד ניהולי.

היה מרגש לראות את הערכים שקיבלו את הניקוד הגבוה ביותר:

בדרך לפתרון עוברים ברעיונות נוספים | Making and breaking the grid | רעיונות טובים יכולים להתפתח

| חדשנות על ידי פשטות | לבוא אחד לקראת השני, זה הגשר להצלחה | כבוד הדדי | גמישות ויכולת להתמודד עם שינויים בלתי צפויים


אופי הסדנה יצר מרחב בטוח למשתתפים להתבטא ולכן הסדנה התנהלה באווירה נהדרת, שיתופית ופתוחה. היה מאוד מרגש לראות איך תוך פרק זמן קצר של 3 שעות, הסטודנטים חקרו והתנסו בצורת עבודה ומחשבה פתוחה באמצעות לבני הלגו, הגיעו לתוצאות מקוריות וחדשניות ואימצו לעצמם ערכים של פתיחות, חדשנות והכלה כמנהלים לעתיד.


bottom of page